Search This Blog

Translate

Pagina's

maandag 12 december 2011

Gapen is een teken dat iemand om je geeft


Voel je niet beledigd als een vriend of vriendin begint te gapen tijdens een gesprek. Zie het in plaats daarvan als een compliment.
Volgens wetenschappers werkt gapen aanstekelijk omdat het een teken is dat de ene persoon geïnteresseerd is in de gedachten en gevoelens van de ander: Empathie.
Dit is de theorie van Italiaanse wetenschappers die meer dan 100 mannen en vrouwen van vier verschillende continenten observeerden terwijl ze werkten, in restaurants aten en in wachtkamers zaten.
Op het moment dat één van de vrijwilligers begon te gapen keken de onderzoekers wie binnen een straal van drie meter ook begon te gapen. Ras en geslacht bleken geen effect te hebben op de oncontroleerbare drang om te gapen. Hoe goed de twee personen elkaar kenden had daarentegen wel invloed.
Empathie
Familieleden, vrienden en kennissen bleken vaker te gapen in elkaars aanwezigheid dan vreemden, zo laat het tijdschriftPloS ONE weten. Het team van de Universiteit van Pisa concludeerde dat het gapen wordt gedreven door onze emotionele verbinding en empathie.
Er zijn nog andere redenen die gapen associëren met empathie. Gapen werkt aanstekelijk vanaf een jaar of vijf, rond de tijd dat we het vermogen ontwikkelen om de emoties van anderen op waarde te schatten.
De meeste dieren, waaronder ook slangen en vissen, gapen maar het werkt alleen aanstekelijk bij mensen, chimpansees en honden. Een studie naar 29 honden die in één ruimte waren geplaatst met een gapende man toonde aan dat 72 procent van de honden ook begon te gapen.
Vertaling: Niburu

1 opmerking:

  1. Beste moonbraker,


    Allereerst wil ik u een compliment geven voor uw blog. Ik vind het een leuk initiatief met inspirerende artikelen over interessante onderwerpen. Ik lees uw blog graag en ben onder de indruk van de content.

    Ik vroeg me af of het mogelijk is om als gastblogger een leuk geschreven artikel in te sturen voor uw blog. Ik heb een uniek, informatief artikel geschreven over de effecten voeding en stress op de mentale gezondheid van de mens waarvan ik denk dat het goed thuis past op uw site.

    Als u wilt kan ik u het artikel toesturen, waarna u zelf kunt beoordelen of het artikel past bij de site en of de bezoekers het met plezier zullen lezen.

    Ik hoor graag van u.

    Met vriendelijke groet,
    Anke Vosterman


    anke.vosterman@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen