Mark en Lisette willen dus dat we massaal overstappen op zeewier, maar: “We weten maar al te goed dat deze verandering grote weerstand gaat oproepen. Vegetariër is voor veel mensen net zo beangstigend als dat we ze zouden ombouwen tot het andere geslacht.” Ze zijn zich er dus van bewust dat beeldvorming van grote invloed is en weten hoe ze een breed publiek kunnen bereiken.
Als we blijven eten zoals we nu doen, hebben we in 2050 drie aardbollen nodig om ons te kunnen voeden. Aangezien het niet waarschijnlijk is dat deze aardbollen worden ontdekt, moeten we op zoek naar andere mogelijkheden. Foodstyliste Lisette Kreischer en documentairemaker Mark Kuisdom zochten naar een oplossing en maakten een reis naar New York. Daar raakten ze er van overtuigd dat zeewier de oplossing is, een plant met de perfecte eiwitcombinatie en volgens wetenschappers dé eiwitbron van de toekomst. Maar Lisette en Mark gaan nog een stapje verder en ontwikkelden de zeewierburger.
Weerstand
Mark en Lisette willen dus dat we massaal overstappen op zeewier, maar: “We weten maar al te goed dat deze verandering grote weerstand gaat oproepen. Vegetariër is voor veel mensen net zo beangstigend als dat we ze zouden ombouwen tot het andere geslacht.” Ze zijn zich er dus van bewust dat beeldvorming van grote invloed is en weten hoe ze een breed publiek kunnen bereiken. “We zijn inmiddels in vergevorderd stadium om een echte Dutch Weed Burger te lanceren. De keuze voor de burger is logisch; afgeleid van de meest geliefde fast food snack op aarde, door zijn icoonstatus bekend bij de massa’s en door deze kleine aanpassing nu voorbereid op de toekomst," aldus Lisette.The Dutch Weed Burger
Naast de burger, hebben Lisette en Mark ook een ander idee om zeewier onder de aandacht te brengen. Ze willen een film maken, The Dutch Weed Burger: “Wij geloven dat de overstap naar de plantaardige keuken een grote bijdrage kan gaan leveren aan de zojuist geschetste dilemma's van deze tijd. In New York hebben wij onderzocht en ondervonden dat deze overstap ons een nieuwe eetcultuur op gaat leveren en dat we dus niets gaan verliezen. We zullen hooguit iets inleveren voor iets beters! Voor ons is dit hoe de evolutie van onze keuken werkt en deze visie willen we graag delen."
Bescheiden zak met geld
Maar de documentaire maakt zich niet zelf en dus moeten Lisette en Mark binnen 48 dagen zo’n € 8000,- bij elkaar weten te krijgen. "Wij vragen middels CineCrowd om financiële ondersteuning voor de postproductionele fase van deze documentaire, omdat wij de wetenschappelijke onderbouwing van ons verhaal, middels animaties in de film willen verwerken. Wetenschappelijk onderzoek kenmerkt zich vaak als een ondoordringbaar woud van jargon, waar een leek weinig uit op kan maken. Daarom kiezen wij voor animaties van het Utrechtse The Creative Beards om de reis naar New York in de juiste context te plaatsen. Ook de kleur- en geluidsnabewerking moeten we uitbesteden en dus zoeken we een bescheiden zak met geld.”
Bron: dutchweedburger.nl, voordewereldvanmorgen.nl en Ode magazine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten