Search This Blog

Translate

Pagina's

dinsdag 17 augustus 2010

Laatste `vrije` dag

Na vier en halve maand werkloosheid `mag` ik morgen weer aan het werk. Aan de slag bij een voormalig werkgever. Ik keer weer terug. Gek gevoel.
Eigenlijk heb ik er best zin, de zomer is wel zo'n beetje over als ik zo naar buiten kijk, bah, regen en wind en een temperatuurtje van zo net onder de 20 graden. Als je zo lang in de ww zit, ben je ook wel weer eens blij om aan de slag te kunnen.


Ik heb mezelf ook niet echt verveeld in die periode. Ik was ook vaak online bezig en een beetje muziek gemaakt. In de tuin werken. Maar het voelt niet alsof je echt vrij bent. Je moet solliciteren elke week en je krijgt maar weinig geld binnen elke maand.

Het is niet hetzelfde gevoel als dat je met pensioen bent geloof ik. Niet dat ik weet hoe dat voelt, maar dat lijkt me meer een voldaan gevoel dan een licht schuldgevoel dat je teert op andermans geld. Er komt nog bij dat mijn vrouw ook fulltime werkt en vaak moe thuis komt 's avonds.
Dus je hebt toch wel snel het gevoel dat je ook weer snel mee moet gaan tellen en je deel moet doen in de maatschappij.

Toch is de andere kant van het mes ook voelbaar als je dan de laatste "vrije" dag thuis zit met het idee dat je MOET werken de volgende dag. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de die arbeidsplicht in Nederland eigenlijk een keuze zou moeten zijn. Ik bedoel, dat zou een stuk prettiger zijn voor een heleboel mensen die van afwisseling houden of er veel hobby's op na houden.

Nu is mijn werk eigenlijk ook wel een beetje hobby, want ik ben graag met het vak bezig: Audio visuele techniek, met name 3D en simulatie, dus eigenlijk leuk speelgoed installeren. Tenminste zo zie ik het nu. Het is af en toe ook afzien als een project niet zo loopt zoals jij dat wilt. Dat weet ik uit de praktijk.

In de loop der jaren heb ik wel geleerd beter met tegenslagen om te gaan. Bovendien weegt het niet op tegen het gevoel als je een project goed hebt afgerond en je kan weer met trots op je borst kloppen. Wat ik eigenlijk probeer te doen met dit bericht is: mezelf moed inpraten voor morgen als ik weer aan de slag ga.

Weer een nieuwe dag zal ik maar zeggen. Laat ik er maar van proberen te genieten de komende tijd. Het is goed tijdverdrijf en ik verdien er ook nog eens wat geld mee. En het is niet totaal nieuw voor me, ik moet er wel weer even in komen maar daarna voel ik me weer als een vis in het water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten