Search This Blog

Translate

Pagina's

woensdag 23 november 2011

Stevia de nieuwe zoetstof?


Beleggen in stevia kan wel eens de opportuniteit van 2012 worden. De agrarische grondstof kreeg toestemming van de Europese Commissie om verwerkt te worden in voedingsproducten: een monumentale doorbraak.
Stevia heeft vele voordelen als zoetstof: nul calorieën, tot 300x zoeter dan suiker, verlaagt slecht cholesterol, stabiliseert de bloeddruk en vermindert het glucosegehalte in het bloed.
Het zou zelfs de kans op kanker doen afnemen. Jarenlang werd het middel tegengehouden in Europa. Vooral de makers van chemische zoetstoffen en de suikerlobby hielden de introductie (begrijpelijk) tegen.
Dat monopolie wordt nu doorbroken. En het zal snel gaan. Producenten van voedingsmiddelen zijn al volop bezig hun huidige arsenaal aan te passen met steviavarianten.
Binnen enkele weken zullen de winkelrekken gevuld worden met de eerste steviaproducten: chocolade, bier, ketchup. Ook de pers pikt de evolutie gretig op. In vele kwaliteitskranten doken uitgebreide rapportages over stevia op.
Zelfs het actualiteitenprogramma van de VRT De zevende dag heeft van stevia geproefd. Stevia kan de nieuwste voedingshype worden in Europa. De kans op succes is enorm. Een vergelijkbaar parcours werd al eens afgelegd in de VS.
Na de introductie van stevia op de Amerikaanse markt in 2009, groeide de jaarlijkse omzet uit van amper 74 miljoen euro tot 1,5 miljard euro eind dit jaar. Ook elders in de wereld groeit het aantal steviaproducten als nooit tevoren.
De Europese markt voor stevia is momenteel nog verwaarloosbaar op het vlak van omzet. Maar hier kan snel verandering in komen, als Amerika een voorbeeld kan zijn.
Ter vergelijking: de suikermarkt in Europa is vandaag goed voor meer dan 7 miljard euro omzet. De globale consumptie van stevia zit sinds 2005 in sterk stijgende lijn. En daar komt nu ook Europa bij. Een unieke speler die een enorme productiecapaciteit heeft opgezet om voluit te profiteren van de uitrol van stevia.
Donald Rumsfeld en Aspartaam
De Franse journaliste Marie-Monique Robin vraagt zich af hoe het komt dat aspartaam nu al in meer dan 6.000 consumptiegoederen is verwerkt. Het antwoord vinden we bij de machtige farmaceutische industrie. James Schlatter werkte in 1965 voor de grote farmaceut G.D. Searle & Co in Skokie in de Amerikaanse staat Illinois. Aspartaam werd een groot commercieel succes voor de firma. In 1985 werd G.D. Searle & Co voor $2,7 miljard overgenomen door Monsanto. Tussen 1977 en 1985 was Donald Rumsfeld algemeen directeur van G.D. Searle. Naar verluid verdiende hij $12 miljoen aan de overname.
Tussen september 1974 en november 1975 was Rumsfeld de zesde stafchef van het Witte Huis. Van 20 november 1975 tot 20 januari 1977 was hij de dertiende Amerikaanse minister van Defensie. Die machtspositie kwam later goed van pas. Terwijl de Amerikaanse Voedsel en Waren Autoriteit FDA in het begin van de zeventiger jaren nog moeilijk deed over de goedkeuring van aspartaam, werd de zoetstof in 1981 officieel toegelaten op het moment dat Rumsfeld directeur was van G.D. Searle.
Nu Stevia de markt gaat beheersen lijkt het zeer waarschijnlijk dat het einde van het chemisch vervaardigde aspartaam in zicht is. De makers ervan zijn zich hier van bewust en trachten momenteel nog te redden wat er te redden valt om hun product een overlevingskans te bieden.
Tekstbron: Niburu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten