Search This Blog

Translate

Pagina's

zaterdag 25 augustus 2012

De Sharing Enonomy is hier!

Foto: geardiary.com
In de nieuwe tijdsgeest draait het steeds minder om bezit maar gaat het om toegang. Delen is het nieuwe hebben is de veel gehoorde kreet die we ook in de TrendRede 2012 introduceerden. Een sterk signaal die we volgen vanuit trendwatching is de toenemende populariteit van de 'sharing economy'. Een economie waarin we goederen en diensten met elkaar delen. De crisis heeft voor een versnelling gezorgd in de vorming van de sharing economy.




We zien dat we in toenemende mate zoeken naar oplossingen voor de herseende 'crisis'. Nieuwe waardesystemen schieten ook als paddestoelen uit de grond en we zien steeds meer initiatieven die economische groei herdefinieren en geld minder dominant willen maken. We ervaren steeds meer dat het systeem zoals we dat kennen van eindeloze consumptie niet houdbaar is en vooral voordelen oplevert voor een kleinere elite. We ontdoen ons van onze verslaving aan bezit en zoeken naar andere waarden. De sharing economy is daar een voorbeeld van. Uiteraard ook zeker gegroeid uit noodzaak omdat mensen niet anders kunnen maar ook zeker een mooie ontwikkeling. De motor achter de ontwikkelingen van de sharing economy is naast de economische malaise uiteraard het internet. Gaan we dan nu een daadwerkelijke hernieuwde doorbraak zien van dit aloude principe. Gewoon omdat de tijdsgeest, techniek en mens er klaar voor is?

Het internet ontsluit kennis en kunde naar ieder individu. Het zorgt ervoor dat we elkaar op laagdrempelige wijze kunnen bereiken. Dit is een randvoorwaarde voor het slagen van de sharing economy. Met het opkomen van de sharing economy zien we ook de problemen. We moeten weer leren omgaan met de spullen van een ander blijkt uit een rapport dat aangeeft dat we toch weer minder zuinig zijn op de spullen van een ander. Laat dat nu een ontwikkelpunt zijn?

Initiatieven zoals Zipcar, Ecomodo, The-Hub en Nederlandse voorbeelden als Spullendelen.nl en Snappcar zijn slechts het puntje van de ijsberg in de wereld van sharing. Welke kennen jullie? De opkomst van de sharing economy voedt een aantal trends zoals de opkomst van decooperatieve consument, definitieve dematerialisering en de herdefinitie van waarde. Op dit moment is de sharing economy nog beperkt maar het gedachtegoed is blijvend en kan uiteindelijk veel bestaande businessmodellen sterk onder druk zetten.

Bron: extendlimits.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen